Virtuele museumzaal
Op 15 mei 2020 opende Amsterdam Museum de virtuele tentoonstelling ‘Corona in de Stad’. Michiel cureerde voor Soundtrackcity daar de zaal ‘Ear-openers voor een gezonde en rechtvaardige stad’. Een bonte mix van verhalen beelden en geluiden die niet alleen te denken geven over de reusachtige impact die corona had en heeft op Amsterdam maar ook wil inspireren om na te denken over hoe we in de toekomst willen samenleven in de stad.
selectie van verhalen, beeld, prikkelende ear-openers
Amsterdam in coronacrisis klinkt heel anders dan anders. Hoe ervaren stadsbewoners dat zelf? Soundtrackcity plaatste 20 maart 2020 een oproep aan alle Amsterdammers om iets te schrijven over de effecten van het nieuwe geluidslandschap op hun welbevinden, op hun gezondheid, op hun sociale leven. Overal in de stad zijn mensen gaan luisteren en schrijven. Uit de meer dan honderd reacties vind je hier een selectie van verhalen, beeld, prikkelende ear-openers en geluidsopnames in coronatijd.
Wie mag geluid maken en wie niet? Wie of wat mag worden gehoord?
Dat de stad onder lockdown stiller is, is een open deur. Paradoxaal genoeg melden veel mensen dat ze juist méér geluid horen. Niet zo gek, want doordat de gebruikelijke herrie van lucht- en wegverkeer flink afnam kwamen andere geluiden naar voren. Stemmen, vogels, voetstappen, geluiden van aanwezigheid waar mensen enorm van genieten. Nu het verkeerslawaai weer toeneemt vragen mensen zich af of we wel terug moeten naar ‘normaal’. Terechte vraag. Wie heeft recht om hele delen van de stad op te schrikken of uit de slaap te houden? Motorrijders? Schiphol? vuurwerkliefhebbers? Hoe rechtvaardig is een stad waar bewoners hun ramen gesloten moeten houden om niet gek te worden van een continue verkeersdreun? Wie mag geluid maken en wie niet? Wie of wat mag worden gehoord? Geluid gaat niet over stilte of kabaal maar over gehoord worden, over communicatie, én over macht. Aandachtig luisteren naar de stad legt feilloos de machtsverhoudingen bloot.